Nyheter

Senaste nytt från IDEA

Lön, Medlemsinfo

Viktigt att läsa! Medlemsuppgiften 2019

Till alla medlemmar! Nu är det dags att rapportera in medlemsuppgiften (MU2019) till IDEA! Sista svarsdag är den 15 mars.

Vilka uppgifter ska rapporteras?

Antal anställda den 31 december 2018, alla ska räknas oavsett anställningsform.
Undantag: Cirkelledare, arvoderade (såsom styrelseledamot, konsult). Antal anställda anges i heltal.

2018 års sammanlagda bruttolönesumma (januari till och med december).
– I lönesumman ska alla anställda räknas med såväl tillsvidare- och tidsbegränsade anställda även de som fyllt 65 år samt den totala lönen för lönebidragsanställda. Lönesumman är den som ni har lämnat på kontrolluppgiften till Skatteverket.
Undantag: räkna inte med cirkelledare och inte arvoderade.

Om vi inte har några anställda?

Om ni som medlem inte har några anställda så behöver ni ändå fylla i formuläret, då skriver ni noll i samtliga fält.

Varför måste vi göra detta och vad händer om inte medlemuppgiften rapporteras in?

Varje nytt år begär vi in dessa uppgifter från alla medlemmar. Lönesumman är sedan grund till beräkning av er medlemsavgift. Om medlem inte lämnar aktuella medlemsuppgifter så görs en uppräkning med 20 % av föregående års inrapporterade lönesumma, dock lägst med utgångspunkt från minimiavgiften och löneunderlaget 720 000 kr. Vänligen notera att VD- och styrelseansvarsförsäkringen som ingår i medlemsavgiften upphör om medlemsavgiften inte betalas in.

Formuläret är öppet fram till och med den 15 mars. Har du rapporterat och skickat in kan du fram till detta datum öppna formuläret om det är så att du behöver ändra någon uppgift. Efter detta datumet stängs formuläret och det går inte att rapportera via webben.

Hur lämnar jag in uppgifterna?

Nytt för i år är att du kan rapportera via ideella.se. Användare som har ”Admin” vid sitt namn har behörighet att lämna uppgifterna.

Så här går det till:

1.       Logga in här på webbplatsen.

2.       Om du inte kommer till ”Min sida” direkt så klickar du på ditt namn och väljer Min sida, då kommer du till denna sida.

Om du inte ser någon länk, så saknar du behörighet. Behörighet har den som är anmäld som kontaktperson eller den person som tidigare år rapporterat in medlemsuppgiften.

3.    Klicka på den blå bannern så öppnas formuläret.

För anvisningar till de olika fälten sätt muspekaren på frågetecknet, så visas hjälptext. Funktionen ska fungera på samtliga webbläsare, dock har ibland problem uppstått när vi testat i Internet Explorer. Vi rekommenderar i så fall att ni använder annan webbläsare.

Problem att logga in?

Om du får problem vid inloggningen, kanske inte besökt webbplatsen på ett tag, så prova;

1.       Radera webbdata – håll ned knappen ctrl+shift+delete, välj den data du vill radera, klicka sedan på Radera. Prova att åter logga in.

2.       Har du glömt lösenordet, klicka på Logga in, välj Glömt lösenord? Du kommer få ett mejl med en återställningslänk.

En användare ska rapportera för flera organisationer

Om du ska rapportera in för flera medlemsorganisationer så är inte Ideas webbplats utvecklat för denna tjänst idag. Mejla till mu@ideella.se, så kommer du få ett separat formulär att fylla i.

Fakturering av medlemskapet

Fakturan kommer skickas ut vecka 13. Nytt för i år är att ni kan få fakturan skickad till er per e-post. Användare med admin-behörighet kan ändra i rutan för verksamhetens uppgifter till korrekt e-post för faktura. Du går till ditt namn klickar på pilen till höger om ditt namn och väljer ”Ändra mina uppgifter”.

Frågor och support

Varmt välkommen att kontakta Eva Pettersson, mu@ideella.se eller telefon 08-632 29 92. Uppge gärna ert organisationsnummer vid kontakt.

 

Tack för din medverkan!

» Läs mer om IDEAs medlemsavgift. Här finner du också en räknesnurra så att du ser vad din medlemsavgift blir.