IDEApodden

i samarbete med Swedbank

Vad händer i en ideell organisation under ett verksamhetsår när det gäller arbetsgivaransvaret och ekonomin? Vad behöver du som arbetsgivare och verksamhetsansvarig göra under året? Det tar vi på IDEA och Swedbank reda på i vår poddserie.

Du kan lyssna på IDEApodden här eller där du lyssnar på andra poddar.

Hur bildar du en stiftelse?

En miljöorganisation blir kontaktad av ett äldre par som vill skänka pengar för att förbättra miljön i en försurad sjö. Detta passar in i organisationens verksamhetsområde och givarna vill gärna att det bildas en stiftelse i deras namn. Det handlar om ganska mycket pengar och organisationens företrädare undrar om en stiftelse är den rätta formen. Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank, och Monica Lenárd, förbundsdirektör IDEA, reder ut vad som gäller.

Anställning och dataskyddsförordningen

Nu när dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas, har funnits ett halvår så börjar det forma sig hur den ska efterlevas. Som arbetsgivare hanterar du en mängd personuppgifter om dina anställda. Vad är personuppgifter och hur ska du arbetsrättsligt kunna efterleva dataskyddsförordningen? Gäller samma regler vid rekrytering? Du får många praktiska råd och tips från Monica Lenárd, förbundsdirektör IDEA, som tillsammans med Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank, reder ut vad som gäller.

» Checklista – dataskyddsförordningen (endast för medlemmar)

Kvartal 1

Kvartal 1: Valberedning

Att arbeta i en valberedning är troligen det mest centrala uppdraget i en förening. Vad är deras uppgift och hur mycket tid bör de lägga? Vilka egenskaper är det bra att en representant i valberedningen har? I podden får du våra bästa tips för att få en väl fungerande valberedning.

» Checklista kvartal 1- Valberedning

  • Patrik Cedemar, kundansvarig på Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör på IDEA

Kvartal 1: Firmatecknare

Johanna är kassör i en brukshundsklubb. Klubben har precis haft årsmöte och även ett konstituerande styrelsemöte, där man – precis som vanligt – har utsett firmatecknare. Men när Johanna kontaktar banken för att lägga till en ny användare i Internetbanken får hon inte göra det. Banken säger att föreningen behöver en företrädare istället. Vad är det som gäller egentligen i föreningens kontakt med banken? Vi reder ut begreppen firmatecknare och företrädare samt berättar hur du smartast lägger upp dina kontakter med banken.

» Checklista kvartal 1 – Firmatecknare

  • Anna Collert, ekonomiansvarig på IDEA
  • Maria Olausson, jurist på Swedbank

Kvartal 1: Schemalagd eller målstyrd arbetstid

I samband med utvecklings- och resultatsamtal när du diskuterar hur dina medarbetare utvecklas i sina yrkesroller och hur de bidrar till föreningens utveckling är det vanligt att det kommer upp tankar om arbetstiden. Vilken arbetstidsmodell passar mitt arbete, schemalagd eller målstyrd arbetstid? I podden går vi igenom skillnaden mellan schemalagd och målstyrd arbetstid och vad du som arbetsgivare behöver göra för att få det att fungera.

» Checklista kvartal 1 – Schemalagd eller målstyrd arbete

  • Patrik Cedemar, kundansvarig på Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör på IDEA

Kvartal 2

Semester

Under kvartal två börjar det bli dags att planera för sommarens semester. Vilka regler styr semesterplaneringen och vilka regler styr detta? Det pratar och Monica Lenárd, förbundsdirektör IDEA, och Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank, om i den här podden.

» Checklista kvartal 2- Semester

Placeringspolicy

Maud är ny i styrelsen i en gammal förening. Hon börjar kolla upp olika styrdokument och hittar en fem år gammal placeringspolicy. I den står det att föreningen ska låg risk ska ge en femprocentig avkastning. Stämmer det verkligen? Det och hur en organisation ska jobba med placeringar och placeringspolicy pratar Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank, och Monica Lenárd, förbundsdirektör IDEA, om i den här podden.

Styrdokument

Nu har det varit föreningsstämmor och konstituerande styrelsemöten. De nya styrelseledamöterna är på plats och undrar hur de ska ta sig an arbetet. Redo att sätta igång. De behöver hjälp och behöver något som kallas för styrdokument. Vad är ett styrdokument och hur kan det vara till hjälp för den nya styrelsen? Det pratar och Monica Lenárd, förbundsdirektör IDEA, och Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank, om i den här podden.

» Checklista kvartal 2- Styrdokument

Kvartal 4

Arbetsgivarens ansvar att leda och fördela arbetet

Insamlingsorganisationen den Gröna Eken växer. De har gått från att ha varit en förvaltande organisation, där enskilda personer har lämnat generösa gåvor, till att börja sälja egenillustrerade vykort av hållbar cellulosa som sätter fokus på trädens hälsa. Som ledare vill du ändra medarbetarnas arbetsuppgifter på studs, Kan du göra det? Det handlar den här podden om.

» Checklista kvartal 4 – Arbetsgivarens ansvar att leda och fördela arbetet

  • Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör IDEA

Effektivt styrelsearbete

Lisa är föreningslivets okrönta drottning. För henne är det en livsstil att arbeta i föreningsstyrelser, dessutom är Lisa ordförande i flera föreningar, ja ett riktigt styrelseproffs. Hon vill ha koll på alla fallgropar för att kunna göra ett riktigt effektivt styrelsearbete.

» Checklista kvartal 4 – Effektivt styrelsearbete

  • Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör IDEA

Banken måste känna sin kund

Anita är kassör i en bygdegårdsförening. För några veckor sedan damp det ned en tjock lunta med papper från hennes bank som hon ska fylla i. Det verkade väldigt krångligt med många obegripliga begrepp. Hon har lagd det åt sidan lite, för hon har ändå beslutat att byta bank. Nu är hon på den nya bankens kontor, och där får hon samma frågor; är du eller styrelsen eller någon anhörig en PEP? Var har styrelsens ledamöter sina skatterättsliga hemvister? Vem är föreningens verklige huvudhuvudman? Med mera med mera. Anita tröttnar till slut och blir lite stött. Vad är det här för förhör?  Ska man sitta här och känna sig misstänkliggjord.

» Checklista kvartal 4 – Banken måste känna sin kund

  • Patrik Cedemar, kundansvarig organisationskunder Swedbank
  • Anna Collert, ekonomiansvarig IDEA

Kvartal 3

Styrelsens ansvar

Du får chansen att gå med i styrelsen i din lokala trädgårdsförening där du har varit volontär under många år. Äntligen kan du få driva dina frågor om att odla växter och grönsaker för våra nordliga breddgrader. Men du vet att föreningen har gjort dåliga ekonomiska affärer, kanske till och med oetiska. De har köpt lokaler där bland annat ett terrarium med boaormar ingår. Vad har du för ansvar som styrelseledamot? Är alla lika ansvariga i en styrelse eller beror ansvaret på vilken roll du har i styrelsen? Vem kan bli ansvarig att betala, om något går fel?

» Checklista kvartal 3 – Styrelsens ansvar

  • Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster, Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör IDEA

Arbetsgivarens ansvar

En anställd kommer tillbaka från semestern och berättar att han ska skiljas. Det blir en uppslitande vårdnadstvist och till slut rättegång. Den anställde mår mycket dåligt och det går ut över arbetet. Till slut blir han sjukskriven. Har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar i den här situationen? Detta och arbetsgivarens ansvar att förebygga ohälsa och olycksfall handlar den här podden om.

» Checklista kvartal 3; Arbetsgivarens ansvar

  • Per Lundqvist, chef för stiftelsetjänster, Swedbank
  • Monica Lysholm, förbundsdirektör IDEA

Föreningens ekonomi

Ordföranden i en kanotförening får ett samtal från en granne som ska sälja en lagerlokal. Den skulle passa perfekt till föreningens verksamhet och det är ett bra pris. Att ha en egen lokal skulle ge föreningen lägre kostnader i framtiden. Men eftersom de köpte kanoter för 250 000 kronor förra året har de inte pengar att köpa lokalen just nu. Vad ska de göra? Hur kan en förening planera sin ekonomi när det gäller större och mindre investeringar? Hur får föreningen pengarna att räcka och finnas när det är dags för en större investering?

» Checklista kvartal 3; Föreningens ekonomi

  • Patrik Cedemar, kundansvarig för organisationskunder, Swedbank
  • Anna Collert, ekonomiansvarig IDEA

Mer information?

Är du medlem i IDEA kan du läsa mer om de olika arbetsrättsliga ämnena här

Är du en ideell organisation och vill bli medlem hittar du mer information här.

Vill du kontakta oss hittar du all kontaktinformation här.